Klasifikácia API
Táto norma rozlišuje motorové oleje podľa typu motora na zážihové (benzínové) označené písmenom „S“ (Service) a vznetové (naftové) označené písmenom „C“ (Commercial). Výkonový stupeň je vyjadrený pre daný typ motora ďalším písmenom (od „A“ vyššie). Čím je toto písmeno v abecede ďalej, tým kvalitnejší je olej. Spravidla platí, že ak je ako prvá uvedená špecifikácia „S“, je olej určený predovšetkým pre benzínové motory, ak „C“ , pre naftové motory.
Napriklad:
- SJ/CF – olej prioritne pre benzínové motory, použiteľný aj pre naftové motory
- CE/SG – olej prioritne pre naftové motory, použiteľný aj pre benzínové motory
Špecifikácia API odráža vývoj mazív na americkom kontinente, preto pri vyšších triedach nevyhovuje tak úplne podmienkam pre európske motory (americké a európske motory sú konštrukčne, objemovo a výkonovo odlišné, čo sa okrem iného prejavuje aj v odlišných nárokoch na obsah prísad tvoriacich pri spaľovaní popol).
V súčasnosti sa používajú nasledujúce výkonnostné triedy API:
API pre benzínové motory
- SE (od r. 1972) – oleje pre mimoriadne veľké namáhanie, spĺňajúce požiadavky výrobcov motorov vyrobených od roku 1971 do roku 1979
- SF (od r. 1980) – oleje pre mimoriadne veľké zaťaženie motorov vyrobených medzi rokmi 1980 až 1989, oproti SE vylepšené protioterové vlastnosti, oxidačná stabilita a ochrana voči tvorbe usadenín
- SG (od r. 1989) – oleje pre motory vyrobené po roku 1989, spĺňajúce najprísnejšie požiadavky na minimalizáciu opotrebovania a zníženie tvorby kalov
- SH (od r. 1993) – vlastnosti ako SG, testované podľa najnáročnejšieho skúšobného protokolu CMA (Chemical Manufacturers Association)
- SJ (od r. 1997) – oleje pre zážihové motory vyznačujúce sa doteraz najvyššou kvalitou, zohľadňujú najprísnejšie emisné limity a nároky na úsporu paliva
- SL (od r. 2001) – použiteľné vo všetkých vozidlách vybavených americkými benzínovými motormi
- SM (od r. 2004) – stabilné oleje pre súčasné motory s vynikajúcou odolnosťou proti oxidácii a ochrannou proti tvorbe úsad a opotrebeniu. Niektoré oleje (nízkoviskózne) umožňujú úsporu paliva, majú znížený obsah fosforu a síry a predlžujú životnosť PDF.
API pre dieselové motory nákladných automobilov
Táto špecifikácia pre dieselové motory nezahŕňa skúšky pre dieselové motory osobných automobilov a preto API C nemôže byť považované za oleje vhodné pre európske osobné automobily. Len oleje kategórie ACEA „B“ sú vhodné pre takýto druh automobilov.
- CF (od r. 1994) – oleje pre motory s nepriamym vstrekovaním, a iné motory, vrátane tých, ktoré spaľujú palivo s obsahom síry nad 0,5 %. Vhodné pre motory strojov mimo dopravu
- CF-2 – oleje pre dvojtaktné motory vyžadujúce účinnú kontrolu oteru a tvorby usadenín
- CF-4 – oleje pre štvortaktné motory ťažkých nákladných áut pracujúce s najvyšším stupňom preplňovania v najnáročnejších podmienkach, hlavne pre ťažké ťahače v diaľničnej prevádzke (pre modely od r. 1990)
- CG-4 (od r. 1994) – oleje pre štvortaktné vysokootáčkové motory áut pracujúce v najnáročnejších cestných i terénnych podmienkach
- CH-4 (od r. 1998) – oleje pre štvortaktné motory pracujúce pri sťažených podmienkach a spaľujúce palivo s obsahom síry menej ako 0,5 %
- CI-4 (od r. 2002) – ako CH-4, pre motory spĺňajúce emisné limity roku 2004, vhodné pre motory s recirkuláciou výfukových plynov (EGR)
- CJ-4 (od r. 2006) – vynikajúca ochrana proti opotrebeniu a zahusteniu sadzami a vynikajúca čistota piestu, pre motory spaľujúce palivá pod 0,05 % síry a vyhovujúce emisným limitom z r. 2007 pri použití filtra pevných častíc (PDF)
Klasifikácia ACEA
Združenie CCMC bolo od roku 1991 nahradené Asociáciou európskych konštruktérov vozidiel – ACEA, ktorá koncom roka 1995 vydala vlastnú výkonnostnú klasifikáciu motorových olejov, ktorá sa aktualizuje každé 2 – 3 roky. V súčasnosti ACEA delí oleje na tieto kategórie:
A / B – motorové oleje pre benzínové a naftové motory osobných a ľahkých dodávkových vozidiel
C – oleje kompatibilné s katalyzátormi
E – oleje pre dieselové motory ťažkých nákladných automobilov
Oleje pre benzínové a dieselové motory osobných automobilov
- A1 / B1
- Ľahko bežné oleje určené pre benzínové a naftové motory osobných automobilov a ľahké dodávkové automobily. Tieto oleje nemusia byť vhodné pre všetky typy motorov.
- A3 / B3
- Pre vysokovýkonné motory, pre predĺžené výmenné intervaly.
- A3 / B4
- Pre vysokovýkonné motory s priamym vstrekovaním.
- A5 / B5
- Nízko viskózne oleje pre predĺžené výmenné intervaly. Tieto oleje nemusia byť vhodné pre všetky typy motorov.
Oleje pre automobily so systémom dodatkovej úpravy výfukových plynov
- C1
- Strihovo stále motorové oleje pre vozidlá s DBF a TWC. Vhodné pre vysokovýkonné benzínové a naftové motory osobných a ľahkých dodávkových vozidiel. Low SARS oleje s HTHS viskozitou vyššou ako 2,9 mPa.s. Umožňujú predĺžiť životnosť DBF a TWC, prinášajú úsporu paliva. Tieto oleje nemusia byť vhodné pre všetky typy automobilov.
- C1
- Strihovo stále motorové oleje pre vozidlá s DBF a TWC. Vhodné pre vysokovýkonné benzínové a naftové motory osobných a ľahkých dodávkových vozidiel. Oleje prinášajú úsporu paliva. Tieto oleje nemusia byť vhodné pre všetky typy automobilov.
- C1
- Strihovo stále motorové oleje pre vozidlá s DBF a TWC. Vhodné pre vysokovýkonné benzínové a naftové motory osobných a ľahkých dodávkových vozidiel. Umožňujú predĺžiť životnosť DBF a TWC. Tieto oleje nemusia byť vhodné pre všetky typy automobilov.
- C1
- Strihovo stále motorové oleje pre vozidlá s DBF a TWC. Vhodné pre vysokovýkonné benzínové a naftové motory osobných a ľahkých dodávkových vozidiel. Low SARS oleje s HTHS viskozitou vyššou ako 3.5 mPa.s. Umožňujú predĺžiť životnosť DBF a TWC, prinášajú úsporu paliva. Tieto oleje nemusia byť vhodné pre všetky typy automobilov.
Oleje pre ťažké nákladné automobily
- E2-96 (5.vydanie)
- Oleje pre všeobecné použitie pre nepreplňované a preplňované dieselové motory ťažkých nákladných vozidiel so štandardnými výmennými intervalmi.
- E4-07
- Oleje pre vysoko zaťažené dieselové motory spĺňajúce emisné predpisy Euro I až IV, pracujúce za sťažených podmienok. Významné predĺženie výmenných intervalov. Oleje sú vhodné pre motory bez BDF a tiež pre motory s EGR a motory vybavené systémom SCR NOx.
- E6-04 (2.vydanie)
- Oleje pre vysoko zaťažené dieselové motory spĺňajúce emisné predpisy Euro I až IV, pracujúce za sťažených podmienok. Významné predĺženie výmenných intervalov. Oleje sú vhodné pre motory vybavené systémom EGR, DPF, alebo aj bez DPF a pre motory so systémom SCR NOx. Sú zvlášť odporúčané pre motory s DPF a sú konštruované pre palivá s nízkym obsahom síry (max. 50ppm).
- E7-04 (2.vydanie)
- Oleje pre vysoko zaťažené dieselové motory spĺňajúce emisné predpisy Euro I až IV, pracujúce za sťažených podmienok. Vhodné pre výmenných intervalov. Oleje sú vhodné pre motory bez DPF a iné motory so systémom EGR a SCR NOx.
|